Wadi Rum

woensdag 13 april 2022

Dag 5: Petra - De spectaculaire rotsstad en oude hoofdstad van de Nabateeërs in de woestijn.

Dag 2 in Petra.
Het is onmogelijk om de unieke site van Petra op één dag te bezoeken. Om 08:30 uur vertrekken we aan ons Mövenpick hotel voor een bezoek aan een van de hoogtepunten van Petra.
Uitzicht op de bergen vanuit onze kamer.
Mövenpick hotel om 08:30 uur.
We nemen op deze tweede dag de gelegenheid om deze prachtige rozerode stad van de Nabateeërs verder te bezoeken. We wandelen langs dezelfde weg als gisteren langs de Siq 2,5 km Petra in. Door de Siq komen we terug aan de Treasury waar de kamelen, ezels en paardjes met hun begeleiders ons staan op te wachten. Alhoewel de rit door de kloof in de prijs inbegrepen is, nemen we toch de rustige wandeltocht.
Wachten op klanten/toeristen.
Wie doet wat?
We splitsen de groep vandaag in 2 groepjes van telkens 8 personen. Vermits het gisteren een (zeer) zware tocht met 800 treden was, zijn er enkele personen die het vandaag iets rustiger wensen te doen. Deze (verstandige) personen gaven er de voorkeur aan om de koningsgraven te bezoeken.
Groep van 8 personen, die naar de hoge offerplaats zullen klimmen.
Hogere gelegen plaatsen van Petra met de Hoge Offerplaats.
Petra's belangrijkste en wellicht oudste heiligdom is de hoge offerplaats (Al-Madhbah al -Ali), 200 m boven het theater. De Nabateeërs hadden de gewoonte om hun offerplaatsen op hoge plekken te bouwen. Niet denkend aan de toeristen die vele jaren later hier dit komen bekijken.
Op de Hoge Offerplaats.
Het pad er naar toe, loopt via een steil pad omhoog. Het voert ons door een schitterend landschap, om uiteindelijk een lange vlakke top te bereiken. Na een zeer zware klimpartij over 700 treden, langs steile kliffen en canyons komen we op het meest spectaculaire uitzichtpunt van Petra: de Hoge Offerplaats.
Hoge Offerplaats
Waarschijnlijk werden er dierenoffers gebracht. De kanaaltjes en afvoergoten dienden om het bloed op te vangen.
8 dapperen die de 700 treden overwonnen hebben naar de Hoge Offerplaats.
Vanaf de offerplaats hebben we een prachtig zicht op Petra en omgeving.
Panorama over Petra vanaf de Hoge Offerplaats.
Langs mooie graven, waterplaatsen en tempels, wandelen we van de offerplaats via een ander pad naar beneden en het restaurant.

Bemerking bij deze wandeling. Niet geschikt voor personen die hoogtevrees hebben. Het is soms op handen en voeten en voor sommigen op de poep naar beneden. Alleszins voor de meer geoefende wandelaars, één van de mooiste en prachtigste wandelingen in Petra, en dus ook in Jordanië. Na de lunch bezoeken wandelen we rustig terug tot aan 'The Treasury'.

Via de Siq verlaten we Petra. Volgens mijn Strava hebben we vandaag 12,4 km gewandeld. De afspraak was om 16:00 te verzamelen voor vertrek naar Little Petra.
Omgeving van Petra: 'Little Petra'.
Niet ver van Petra, op 8 km ten noorden van het Visitor Centre vinden we het dorp Al-Beidha en de kloof (siq) Al-Barid. Siq al-Barid vormde een soort voorstad van Petra. Hier konden karavaangoederen worden opgeslagen en geregistreerd. Net als Petra is Klein Petra bereikbaar via een kloof (een Siq) tussen de bergwanden
De aanwezige gebouwen zijn in de rotsen uitgehouwen. Men vindt er tempels, eetzalen, woonhuizen en waterreservoirs. Klein Petra was een voorstad van Petra waar de karavanen en handelaars hun handelswaar verhandelden, contracten onderhandelden en tijdelijk hun handelswaar stapelden.
Na dit bezoek aan little Petra, terug naar het hotel waar we iets voor 18:00 uur toekomen.